Митко Щерев е един от най-талантливите български композитори, а почти всичките му песни са хитове. Роден е през 1946 г. в Ямбол. Написал е музика за повече от 30 игрални филма, работил е с някои от най-известните ни режисьори, сред които Въло Радев, Мариана Евстатиева и Иванка Гръбчева. Носител е на орден „Кирил и Методий“.
– Господин Щерев, на последния концерт на Веселин Маринов, излъчен по телевизията, той изпя златни хитове на повечето от колегите си. Редно ли е според вас изпълнителите да изкупуват песни на други певци?
– Правенето на кавъри е нещо нормално камо в световния музикален бизнес, така и у нас. Отговорът ми е: Да, одобрявам Веселин Маринов е професионален поп певец, работи с такива имена като Тончо Русев и Евтим Евтимов и твърдо съм ден, че е пристъпил към този проект с голяма отговорност. Желая му успех.
– Не е ли по-редно все пак певецът да печели публика с нови песни?
– Използването на един хит в нов вариант има предимството пред нова песен, оащо то може успешно да се използва на концерти и по участия. И винаги ще има успех, тъй като хората го познават. Докато на новата песен й трябва време, докато стане популярна, ако изобщо това се случи. Сега за цената. Вижте, винаги коато чуя една известна певица да казва: „Еди-кой си ми подари песен“, се усмихвам многозначително. По същата логика защо на същата тази певица не й подарят едно палто в магазина на „Гучи“ например, а там тя най-послушно си плаща? Вие вярвате ли, че едно палто е по-скъпо от един хит? И едно такова действие (става въпрос за подаръка) не ви ли напомня за хитреца Хитър Петър? Всички в музикалния шоубизнес в България сме наясно, че от продажбата на дискове с музика не се печели. По тази причина е нормално авторите – композитор и поет, в България да искат еднократни хонорари – право, което е посочено и в Закона за авторско право. Така че нека да не спекулираме на тема цена.
– Вие продадохте ли песента си „Наследство“ на Искрен Пецов, или му я подарихте?
– Взел съм еднократен хонорар за песента „Наследство“, но не от Искрен Пецов, а от продуцента на албума. И съм на мнение, че в случая и двете страни спечелихме.
Песента на „Диана експрес“ ..Майчице свята“ се пее от Мими Иванова по времето на соца. Имаше ли проблеми с авторските права?
– Законът за авторското право и преди, и сега е почти същият и е много добър. Ще посоча един съвсем актуален пример. За кражба на мои песни преди около месец бяха осъдени музикантите от фалшивата група „Диана експрес“ – Максим Горанов, Цветан Банов и Николай Райков, както и пианистът Валери Конов, окончателно. Тези хора свиреха по концерти и участия мои хитове, въпреки че имаха писмена забрана от мен. Както виждате, законът работи перфектно. През 1975 година, когато Мими изпя „Майчице свята“ в първия си албум, ситуацията беше същата. „Балкан-тон“, който беше продуцент и издател, ми плати еднократен хонорар и после, докато албумът се продаваше, ми отчиташе авторски хонорари от продажбите.
– А може ли, след като почина Найден Андреев, Лили Иванова да пее неговите песни, при положение че не си е платила за тях?
– С Найден през последните три години бях мпого близък. Той, аз, както и останалите автори никога не сме искали от г-жа Иванова пари за това, че използва песните ни. Искахме полагащите се 8% от концертите й в „Музикаутор“. Нещо, което е посочено в Закона за авторско право. Сега на въпроса може ли да пее песните му? Да, но това трябва да се уреди с договор между нея и наследниците му, ако има наистина забрана.
– Скоро стана ясно, че Лили ще изпее в операта най-големите си хитове. Възможно ли е това да се случи, след като са й забранени?
– Сигурно госпожа Иванова има предвид новите си песни от последните десет години. Явно за нея това са големите й хитове.
Мисля, че тя е единствената певица в света, която не пее хитовете си, с които е станала звезда. Това е все едно Том Джоунс да дойде в България и да не изпее „Дилайла“. В края на краищата обаче това са неща, които само тя може да решава. Моля размишленията ми да не бъдат приети като намеса в личния й живот. Щом смята, че новите й песни са хитовете й, значи това е така.
– А не е ли прекалено висока цената от 200 лв. за билетите за този неин концерт в операта?
Кариерата ми започна с Емил Димитров. Той ме научи никога да не укорявам публиката за каквото и да било. Затова отговорът ми е: щом има хора, които дават по 200 лв., за да слушат новите песни на г-жа Иванова, окей. Няма за какво да ги упреквам.
– А какво е мнението ви за музикалните формати, които рядко създават безспорни звезди?
– Нека да ги има, защото на тях на младите поп певци им се дава възможност да се изявят.
Вярно е, че не се появиха големи хитове и нови поп звезди, но за това не е виновна младата генерация. Виновни са хората от издателските и импресарските къщи, които подценяват поста музикален продуцент и сами взимат решения за всичко. Не искам да споменавам имена, но някои от тях нямат нищо общо с музиката, което е жалко. Ето един интересен факт. Не знам по каква причина винаги по средата на което и да е музикално шоу първи отпадат певците с най-добър външен вид и стабилни гласови данни. Всеки път се питам защо става така и не мога да си отговоря? Както не мога да си отговоря защо един човек ще даде 200 лева, за да слуша новите песни на г-жа Иванова. Явно българската нация е много непредвидима.
– А защо телевизиите въртят едни и същи певци и музиканти, особено по празниците?
– В това отношение сме непостижими. Единствено в България две частни телевизии си произвеждат звезди за всичко. Най-вече в риалити шоута от типа на „Биг Брадър“. После ги правят водещи на нови предавания, членове на журита и постоянни гости във всички рубрики. Подобно явление се наблюдава и при поп певците. Започвам твърдо да вярвам, че ако си певец, за да си постоянен гост на въпросните две телевизии, са нужни две неща. Първо – да си позитивен и с добър външен вид, и второ – задължително да нямаш хит. А и винаги да казваш, че имаш много работа. От сутрин до вечер. Не е ли очарователно? Няколко известни актьори за последното умряха от инфаркти. Знам, че ще прозвучи подигравателно, но понятието телевиионна звезда е вече толкова девалвирано. Девалвираха го такива хора като Камелия, Кали, Азис,Люси Дяковска, Зара, Нидялко и Николета Лозанова.
– Разкажете ни повече за подготвяните концерти на „Диана експрес“?
– 2014 г. е много знакова за „Диана експрес“. Цяла година ще концертираме с плакат – „Група „Диана експрес“, – 40 години на сцената“. Предстоят ни зимно и лятно турне в България, както и турне в края на март в САЩ и Канада. Успоредно с това на три месеца пускаме по един радиосингъл, а в края на годината ще излезе нов албум и специална селекция „Диана експрес – най-доброто“. Имаме желание големият концерт да бъде на 28 ноември, когато беше първият такъв през 1974 г. в родния ми град Ямбол. Нищо чудно да го направим точно там.
ВИЖ ВИДЕОТО:
http://youtu.be/GmUtR8o7f4o
Коментирай първи