Тази година моят баща, 93-годишният поет Върбан Велчев, за първи път реши да участва в т.нар. Национален поетичен конкурс в памет на Петко и Пенчо Славейкови, обявен от Община Трявна. Имената на персонажите, изброени в състава на журито, не ни говореха нищо, бяхме в неведение относно техните естетически вкусове и евентуално литературно творчество. Донякъде ни смути фактът, че председателката на журито е доцент по „англицистикаи американистика“, което ни се стори странно амплоа за арбитър на български поетични произведения. Но гаранция за достолепието и честността на конкурса, на която изцяло се доверихме, бяха имената на неговите патрони и спомените отпреди половин век от лятната ни почивка в Трявна – свидно гнездо на непокътнатия ( тогава ) български дух. В тоя дух се надявахме, че ще бъдат оценявани изпратените от участниците творби.
Тъй като преди часове бяха оповестени победителите в конкурса и с това строгото изискване за анонимност отпадна, ще поместя тук стихотворението, с което участваше баща ми:
ХЛЯБЪТ НАШ
Цял воз пшеница като пламък
аз смлях на воденичен камък.
Донесох и вода от извор
във ясно утро баш по изгрев.
Но чудото ще бъде твое,
стопанке ранобудна моя.
Сложи престилката с цветята.
И замеси брашно пресято.
В копанката от памтивека
меси го дълго и полека,
дорде – по бабина поука –
две – три мехурчета се спукат.
Под връшник на гореща тухла
го положи, преди да бухне …
Почакай час! Дори по-кратко.
И отвори!
С умела хватка
повий го в ленена забрадка –
да си отдъхне сладко-сладко …
В съня си топъл тази питка
по житното поле ще припка.
Когато се завърне вкъщи,
ще бъде хлябът наш насъщни.
Стопанке мила, целуни го!
Един за всички днес ни стига.
Всемилостивий и Всевишний!
Не са за нас трапези пищни.
Но къшей хляб и чаша вино
и весел пушек над комина
не ни отказвай до Амина!
Автор: Върбан Велчев
На 15 май всички изпратени за конкурса творби – общо 236 – бяха публикувани на сайта на Община Трявна под съответни номера, без да се съобщават имената на авторите, за да бъде осъществено онлайн гласуването за наградата на публиката – порочна практика, защото започва трескаво подмолно състезание между роднините и приятелите на поетите за по-голям брой гласуве, в което качествата на стихотворенията нямат никакво значение. Това обаче ми даде възможност да прочета доста от участващите стихотворения, чието общо равнище – уви! – не бе високо. Участникът в такива конкурси трябва да бъде поне литературно грамотен и добър версификатор. Открояваха се само няколко творби, сред които „Хлябът наш“ на баща ми бе една от най-добрите – със своята изящна простота, с върховния символ на хляба, с топлината на огнището, с типично българската си образност и с осезаемото присъствие на едно скромно семейство, в което цари обич.
Честно слово, очаквах тъкмо „Хлябът наш“ да бъде творбата, отличена с голямата Славейкова награда. То е написано в оная свята славейкова и възрожденска традиция, която смятах, че Община Трявна се стреми да възкреси.
Но когато днес отворих сайта, в който се изреждаха лауреатите на конкурса, очакванията ми бяха попарени.
Не толкова от голямата награда, която е присъдена на известната поетеса Ники Комедвенска за стихотворението „Възкресение“, колкото от отличените с второ и трето място посредствени недоносчета .
Нека най-напред цитирам творбата на Ники Комедвенска, която получава основния приз на конкурса:
ВЪЗКРЕСЕНИЕ
Блъска пак тълпата вдъхновена.
Храмът днес блести от светлина.
Дъжд облече всичко във зелено…
А встрани от другите е Тя.
Просто няма начин да я сбъркаш
с тази шапка, с този грозен шал,
сгушена до празничната църква –
лудата от нашия квартал.
Спира кротко всички минувачи,
пита ги за своя мил Иисус,
чакала го цяла нощ, обаче
храмът си останал все тъй пуст…
И дали защото бе валяло,
или от настръхналия мрак,
аз видях едно крило под шала
как се мъчи да политне пак.
Ти си тръгвай, ангел мой прекършен,
в тази нощ, преляла от тъга.
Твоят ад все някога ще свърши,
само че не знам!, не знам кога.
Виж, тълпата шеметно напира –
не за обич, за човешки лов.
От любов красиво се умира,
страшно се живее без любов.
Тъй самотна в цялата вселена,
ти си най-жестокият въпрос:
Ако бе дошъл за Магдалена,
щяхме ли да вярваме в Христос?
Стихотворението е хубаво, не отричам, но тия метафори с „лудата от нашия квартал, шапката, шалът, прекършените криле и пустият храм“, колкото и да отразяват съвременното ни битие, вече ми се струват банални, излинели и овехтели в изкуството. Мога да цитирам още двайсет подобни стихотворения от добри и по-малко добри автори – все с лудата или лудия, които напразно чакат Исус пред църквата. А последните два стиха – с Магдалена – макар на пръв поглед да звучат като загадъчен ребус, не са поанта и ярък финал, а бухнала словесна вата – колкото да се нагласи римата. От стихотворението на Ники веят безнадежност и тъма – и в този смисъл то звучи по-близко до окаяното ни битие отколкото творбата на баща ми, в която грее едно жадувано слънце – лъч от унищоженото ни село, страстен зов отново да бъде вдъхнат живот на този човечен селски свят. Но ми се струва, че българското изкуство трябва най-сетне да надигне глава от тинята на днешния ден и да посочи на народа ни светлина, заради която да въстанем от ада. Мисля, че това и трябва да бъде мисията на многобройните национални литературни конкурси.
Така или иначе, въпреки посочените недостатъци, осезаеми само за един чувствителен познавач, творбата на Ники е стойностна и с право заслужава награда.
Но, както по-горе написах, „произведенията“, поставени на второ и трето място изцяло компрометират конкурса и поставят под въпрос литературната култура на лицата, изброени като жури.
Няма да споменавам имената на пишман стихотворците, удостоени с втора и трета награда. Но за наказание на тия, които са им присъдили подобна незаслужена чест, ще цитирам наградените „стихове“:
Втора награда:
НЕСБЪДНАТИ СЕЗОНИ
Привечерна е тъгата, защото те няма.
Много отдавна. Много далече.
Лято
Маслината в двора. Стипчиви, твърди плодове,
зреещи в мрака.
На топлия балкон се носим над града
с криле на нощни гларуси.
Бутилка вино.
Под светлата нематериалност на уличната лампа
проблясва лятото с внезапна белота.
Косата ми ухае на щастие и сол.
Есен
Мислите за тебе валят. Монотонно,
в брюкселския дъжд.
Обичам ги. Много.
В София, ръкописи на нощното шкафче.
Закуска с плодове и сирене.
Знам диагнозата.
Зима
Кафенето на ъгъла. Седим отвън.
Аромат на домашни сладкиши
и мляно кафе. Специалитети на пекарната.
Най-добрите в квартала. Градска котка на прозореца.
Hidden in plain sight –
знаците ни избождат очите.
Оглушали от скръб. Слепи сме вече.
Пролет
Съобщения – «Нека се чуем скоро, а?»,
«Как си? Къде си? Жълто цвете».
Сбогуването е взето. Писаха за смъртта ти.
Най-последната вълна, виолетова,
привечер.
P.S. Милост за живите, които са щастливи единствено
в пукнатините между световете.
Някой може ли да ми обясни за какво става дума в тая каша от празно „сезонно“ ( или целогодишно ) дърдорене? Прочетете го отзад напред – то си е все същото.
А ето и третия приз:
МОГА И БЕЗ ТАЙНАТА ВЕЧЕРЯ
Не със злато, косите ти, мила, сравнявам,
нито с мед на очите ти кротката благост.
Несравнимото нека в клишета възпява
този, който живота за утре отлага.
Аз не помня на дните ни слънчеви броя,
нито колко са моите ризи изпрани.
Мен ми стига на твоята нежност покоя
и да стопля ръката ти малка със длани.
Да изпием по чаша усмихнато вино
върху тази, от спомени пъстра, покривка.
Щом допуши лулата си стара коминът,
слънчогледа, до мен да си легнеш с усмивка.
За какво да решавам безмислени ребуси
и да слушам на дните тромпета тревожен.
Искам само все тъй да си бъдем потребни
и смъртта, като дълг неплатен, да отложа.
За това ти го казвам със простички рими
от върха заснежен на последната кота:
като сол и пипер те обичам, любима
и поръсвам филията с мас на живота.
В това стихотворение личи стихоплетска сръчност, но всичко в него е тривиално, скучно, безжизнено, безцветно. Въпреки слънчогледите и „усмихнатото вино“. Само последният куплет се родее с поезията. Но както авторът си може без Тайната вечеря, така и България си може без тия незначителни строфи, нестоплени от пламъка на голямата идея и таланта. И двете „творби“ са елементарни образци на т.нар. „даскалската поезия“.
Едва след като се запознахме с резултатите от конкурса, наши познати ни осведомиха, че негов лауреат през 2014 г. е била небезизвестната госпожа С. Чолева, знаменоска на порнографската лирика в България .
Ако знаехме предварително този факт, баща ми никога нямаше да участва в „Славейковия“ поетичен конкурс. Защото от него за кой ли път присмехулно намига Сорос. А какво общо има Сорос с личностите и поезията на Петко и Пенчо Славейкови?
Автор: Милена Върбанова
Долу всяка скучна маска!
Всички мъдрости – лъжи!
Под най-пъстрата окраска
сива глупост пак лежи;
под костюми златошити
вред разхождат се крадците.
Думба-лумба, бим-бам-бум –
много хора – малко ум.
Дипломати, магистрати,
короновани глави,
кърви, бомби, атентати –
всичко с маска е, уви;
цялата таз пъстра гледка
е една гигантска сметка –
всички тайнствени игри
все за власт са, за пари.
А над всичко с нова маска
стар диктатор пак седи,
трима вече той изтласка
и за други двама бди.
А народа сред прозявки
гледа циркови оставки.
Думба-лумба, иха-ха –
сам да си бере греха!
Христо Смирненски
Маскарад
18 февруари 1923 г.
Поздравления за смелостта на вашия баща да участва в този конкурс. Казвам „смелост, защото имам предвид нагласените конкурси, които се организират за какво ли не.Този няма как да е различен – това е почерка на българската демокрация. Наградите и класациите нямат никакво значение. Важно е удовлетворението да извисиш поетичния си талант до стихоплетците. Много здраве на г-н Върбан Велчев, дарил с таланта си на словото невероятната си дъщеря.
Г-жо Върбанова, два момента ме смущават в изказването Ви – първо, че не отчитате „Славейковото“ в конкурса спрямо името на Пенчо Славейков, с когото започват опитите за извеждане на българската литература на европейска сцена – самият той много критикуван заради това във времето си; и второ – че използвате стихотворението на баща Ви за мярка, спрямо която измервате стойностите на класираните творби. В единия случай стесняване разбирането на Славейковия дух в съвременната поезия до опит за имитиране на език, техника и идейност от миналото; в другия случай отново стеснявате – всеки специалист в областта на литературознанието ще Ви го каже. В заключение и с тъга мога да кажа, че така митологизираният и демонизиран Сорос напоследък бледнее пред умението на съвременния български читател да изкривява прочетеното и да отсъжда експертно въз основа единствено на личния си болезнен опит.
Блатодаря Ви, Христина!
Досещам се кой се крие под претенциозния ник „Справедливост“. Няма нужда да ме преследвате с поучения, г-жо Цонева, цитираните изцяло в статията творби говорят сами за себе си. Впрочем баща ми е написал преди време едно прекрасно сатирично стихотворение „Литературният дявол“ – намерете време да го прочетете.