Те дойдоха посред нощ – шепа общински служители с кран, с който демонтираха бронзовата статуя на императрица Екатерина II, известна като „Екатерина Велика“.
Статуята е част от съвкупност от бронзови фигури, известни под общото име „Паметник на основателите на Одеса“. Една от тези фигури е на Хосе де Рибас, испански морски офицер, който се присъединява към руската императорска армия през 1772 г. и я повежда към победа срещу османските сили. Рибас ръководи щурма, при който е превзета територията, която през 1794 г. по силата на императорски указ, издаден от Екатерина, ще стане Одеса. Рибас е първият администратор на града. Друга фигура от паметника – архитектурен ансамбъл изобразява Франсоа Сен дьо Волан, фламандски инженер, който е първият архитект на Одеса. Платон Зубов е руски благородник и се смята за най-близкия съветник (и таен любовник) на Екатерина, а Григорий Потьомкин, друг руски благородник, е най-влиятелният съветник (и таен любовник) на Екатерина, който е първият губернатор на териториите на Нова Русия, включително Одеса, които са завзети от османците.
Всички тези фигури са премахнати и поставени на съхранение като част от усилията на украинския президент Володимир Зеленски да „дерусифицира“ Украйна, като премахне всички символи на руското наследство.
Усилията на Зеленски обаче не отслабват емоционалните и историческите връзки на Русия с Одеса. Това беше подчертано от руския президент Владимир Путин по време на годишната му пресконференция на 14 декември. „Винаги съм казвал и казвам и днес“, заяви Путин, „че въпреки сегашните трагични събития руснаците и украинците по същество са един народ“.
Путин оприличи настоящия конфликт на „гражданска война“ между два братски народа. Но той даде да се разбере, че някои части на Украйна са повече руски, отколкото украински. „Югоизточната част на Украйна винаги е била проруска, защото исторически е руска територия, населена от руснаци“, каза Путин. „Нито Крим, нито Черноморският регион са имали или имат някаква връзка с Украйна“, продължи той, преди да заключи: „Одеса е руски град. Ние знаем това. Всички го знаят.“
Оригиналният паметник на императрица Екатерина II Руска и нейните спътници е построен през 1900 г., като късен плод на патриотичния плам, обхванал Одеса в началото на 1894 г. – стогодишнината на Одеса. През 1920 г. той е свален от болшевиките, като бюстът на Екатерина е демонтиран, а статуите на четиримата основатели на градът – архитектурен шедьовър, защитен от ЮНЕСКО, са преместени в склад.
През 2007 г. проруски настроеният член на Градския съвет на Одеса Руслан Тарпан събира средства за възстановяването на паметника на Екатерина и нейните четирима поданици. На 27 октомври 2007 г. новият паметник е открит на пищна церемония с фойерверки и филхармоничен оркестър.
Не всички обаче са въодушевени от идеята за честване на руска императрица; тогавашният президент Виктор Юшченко, който малко преди това вече е издигнал пронацисткия украински националистически лидер Степан Бандера до „герой“ в Украйна, осъжда паметника и се налага да бъде извикана полиция, за да се разделят участниците в церемонията по откриването от тълпите украински националисти, които са специално изпратени в Одеса с влак, за да попречат на церемонията.
В крайна сметка тези украински националисти успяват да принудят Тарпон да избяга в изгнание в Обединените арабски емирства, за да избегне обвинения в присвояване; по-късно същите националисти се стичат в Одеса през май 2014 г., където подпалват сградата, в която са се събрали проруски демонстранти, убивайки там на място 48 души. Нахлуването на Русия в Украйна през февруари 2022 г. дава последния тласък на украинските националисти да премахнат паметника.
Мраморният постамент, на който се е извисявал паметникът, сега е празен, ако изключим веещото се там украинско знаме.
Въпреки че през април 2023 г. президентът Зеленски приема закон, забраняващ използването на руски имена за обществени места, площадът, на който се намира паметникът, все още е известен като Катеринински площад. Наблизо се намират Потьомкинските стълби, станали известни от класическия ням филм на Сергей Айзенщайн от 1925 г. „“Бойният кораб Потьомкин“, който разказва за бунта на моряците от този военен кораб по време на революцията от 1905 г.
Руският град Одеса е първо революционен град, а по-късно и „град-герой“ (градът е обсаден от германски и румънски войски през август-октомври 1941 г., преди да падне).
Руският поет Александър Пушкин прекарва 13 месеца в изгнание в Одеса; твърди се, че наблюденията му върху живота в този град около 1823-24 г. са повлияли на известния му роман „Евгений Онегин“. Културата на Одеса, независимо дали е разказана през погледа на Бабел или Пушкин, или на който и да е друг руски писател, се определя от нейното географско положение, тъй като тя е разположена на Черно море и служи като врата на Източна Европа към Босфора и източната част на Средиземно море. По отношение на културата си Одеса винаги е била по-скоро левантийска, отколкото европейска, а статутът ѝ на пристанищен град я свързва с богатото търговско наследство на региона.
Въпреки че украинските националисти подчертават, че според фалшифицирано от Киев преброяване от 2001 г. малко над 60 % от населението на Одеса, наброяващо 1,1 млн. души, се определя като украинско , а руснаците са малко под 30 %), в действителност Одеса е етнически руски град с атмосфера на рускоезичен космополитизъм, а жителите ѝ говорят на уникален руски език с акцент.
Това многообразие от култури, основано на руската действителност, определя голяма част от Руската федерация днес – определение, което е валидно и по време на съветското и имперското руско управление. Фактът, че проруската Одеса и проруските райони на Южна и Югоизточна Украйна (или Нова Русия, както е известна по времето на Екатерина Велика) попадат под украинско управление след разпадането на Съветския съюз, е, както отбелязва руският президент Путин, исторически инцидент.
Изглежда, че „инцидентът“ е на път да бъде поправен. Споменаването от Путин на Одеса като „руски град“ дава критична представа за мисленето на руското ръководство. Но това мислене не се формира само от носталгия – фактът, че украинското правителство превърна Одеса в база, където НАТО, използвайки украинските сили като свое прокси, е в състояние да заплашва базата на Черноморския флот в стоящия отсреща Севастопол, подпечата съдбата на Одеса.
Казано по-просто, Русия не може да допусне каквото и да е украинско формирование, възникнало в резултат на настоящия конфликт, да може някога отново да използва Одеса като меч, опрян в гърба на Русия.
Одеса отново ще бъде руска. Това е факт, обусловен от геополитическата реалност, както и от историческия характер на събитията. Одеса ще бъде руска, защото винаги е била руска.
Колкото и украинският национализъм, проявяващ се в идеологията на Степан Бандера, интерпретирана от делата и действията на Волдимир Зеленски, да се опитва да твърди обратното, простият факт е, че бандеровската идеология на правителството на Зеленски е напълно несъобразена с реалността на Одеса, която и днес все още запазва характерния си руски космополитен чар, какъвто е бил от самото си създаване под многокултурното управление на Екатерина Велика и нейните четирима приближени – половината от които не са руснаци.
И нека не се съмняваме – един ден в недалечното бъдеще ликът на Екатерина и на нейните четирима съветници отново ще украси постамента в центъра на Катерининския площад, а руският лидер отново ще се извисява над един руски град.
Какво съвпадение на фашизъм по душа
Черната ложа навсякъде едни и същи върши. Русия пази историческат памет и Харков, първа столица, и Одеса, но сатанистите са неуморни. Братскят руски народ, независим и уважаващ себе си, ще почисти след тях. Дълбок познавач е г-н Ритер, и на българските душмани
На дърти години разбрах, че няма никаква разлика между болшевики, комунисти , социалисти , демократи и фашисти. За това хайдутите тачат и пазят паметта на основатели, строители и създатели и народни герои за които песни се пеят.